יום ראשון, 19 במרץ 2017

כמה שווה אוסף טלכרטים?



הרבה באים ושואלים אותי:
כמה שווה אוסף הטלכרטים שלי?

אוסף אישי של טלכרטים

הרבה באים ושואלים אותי: כמה שווה אוסף הטלכרטים שלי?

אז לפני שנבצע איזושהי הערכה נלמד קצת על היסטוריית הטלפון הציבורי בישראל.
טלפון הציבורי בישראל היה בהתחלה מופעל על ידי אסימונים ובשנת 1990 בזק החלו להתקין ברחבי הארץ טלפון המופעל ע"י כרטיס הולוגרמי (אופטי) של החברה השווייצרית LANDIS & GYR, באמצעות חברת תעש הישראלית. כרטיסים אלו כונו טלכרט,
הביקוש לשימוש בטלפונים הציבוריים עלה אט אט ומספר המכשירים ברחבי הארץ מ-14,000 (בשנת 1990) הגיע לשיא של כ-27,000 (בשנת 1996).
אולם מאז חלה ירידה בשימוש במכשירים בשל כניסת הטלפונים הסלולריים לשוק התקשורת בישראל.
בין שנות 1990 לשנות ה-2000 אספנות כרטיסי הטלכרט הייתה בשיא, אלפי אספנים וכנסים מפוצצים היו הסממנים שזה ה-דבר שמעניין עכשיו את כולם (בשנת 2016 חזר הפוקימון, זוכרים? אז קצת יותר טירוף מזה...)
וכך כאמור ירד השימוש בטלפון ציבורי ואתו השימוש בטלכרטים.
כיום באופן מעשי כמעט ואין שימוש בטלכרטים חוץ מבתי כלא.


טלפון ציבורי בישראל. 2017.

וכרגע למחיר, בשנים בהם טלכרט היה משהו פופולרי כל כרטיס היה שווה זהב, אבל כיום כשאין ביקוש וכמעט אין אספנים, הכרטיסים שהיו בהנפקות רגילות שווים עשרות אגורות עד שקלים בודדים. אולם כרטיסי ניסויים למינם, כרטיסים פרטיים וכן כרטיסי כנסים (כרטיסים פרטיים וכינוסים נעים בין 15 ש"ח ל-50 ש"ח) בהחלט שווים הרבה יותר, ובאותה הנשימה חשוב לומר: הסיכוי שמישהו יביא לך כיום על כרטיס כמה מאות וכל שכן אלפים נדיר מאוד!
לכן כאשר אתה מתכונן למכור כזה אוסף אל תצפה שיקפצו ויציעו לך מאות שקלים, אלא אם כן הכרטיסים המבוקשים שכתבתי נמצאים שם, ולפעמים עדיף להשאיר את האוסף בארון במדף בתור אוסף יפה וצבעוני של ישראליאנה. בכל זאת הטלפון הציבורי היה נדבך מאוד משמעותי בהתפתחות הטכנולוגית כאן בארץ הקודש.



כרטיסים פרטיים שונים מהאוסף הפרטי


מוזמנים להצטרף לקבוצת פייסבוק של אספני טלכרט: https://www.facebook.com/groups/1721474538076225/

3 תגובות:

  1. וואו ניראה אוסף מדהים עם טלכרטים שראיתי רק בקטלוגים.
    האם יש אפשרות להחלפות?

    השבמחק